lørdag 2. april 2011

Frokost og/eller kveldsmat

Jeg har brukt masse tid på miksing, triksing og inspirasjonslesing i det siste - og matlaging har blitt en prioritet... Med utgangspunkt i at det skal være sundt, enkelt og kropsvenlig, har jeg tryllet frem masse godt - og jeg har selvfølgelig planer om å dele med dere :)
Starter med to tips til frokost/kveldsmat - perfekt for den matleie!

Yoghurt og Hjemmelaget frokostblanding:


5. dl havregryn
4ss. linfrø
2ss. sesamfrø
4ss. gresskarkjerner
4ss. solsikkefrø
4ss. hvetekli
en håndfull hakkede mandler eller nøtter
7ss. olje (jeg brukte soyaolje)
7ss. honning
2ts. kanel

Ta honning, olje og kanel i en kjele, og varm det så det blir tyntflytende.
Hell det over kornblandingen, og rør godt.
Fordel det hele på bakebrett, og sett midt i ovnen på 170 grader i 25 min.
(De siste 10 min, kan du godt sette døren på gløtt)
Viktig å røre i blandingen ca. hvert 5 min. så det ikke blir svidd.
Avkjøl og oppbevar i tette bokser eller glass. (hvis det er mer igjen) :)


Grov vaffel med cottage chees og syltetøy:


(Pr. pers. 2 stk.)
1 egg
1/2ts. bakepulver
1/2ts. vaniljesukker
1 ss. havregryn
3ss. grovmel
1ss. linfrø
1ts. olje
Spe med melk
Avkjøl de på rist noen minutter.

Masse cottage chees og (på min vaffel) hjemmelaget jordbærsyltetøy, legg den andre oppå som lokk, og nyt med kniv og gaffel... *fantastisk*

2 kommentarer:

  1. ser jo utrolig deilig ut :)
    Sunne vaffler.. Det kan vi like ;)

    SvarSlett
  2. Ser fristende ut. Er glad i både vaffler og frokostblanding, så dette må prøves :-)

    SvarSlett