onsdag 9. mars 2011

Knekkebrød

Her om dagen laget jeg knekkebrød, og som så mange andre har opplevd før meg, ble de gradivis myke, og dagen etter var de helt myke.
Så da var det bare å brette opp ermene, mikse og trikse litt, spe med litt logikk, og vips, hadde jeg trylle frem de perfekte knekkebrødene - som også dagen etter, var sprø og fin!
Og dette vil jeg selvfølgelig dele med dere :)



4 dl grovsammalt hvete eller grovbakstmel
4 dl havregryn
2 dl solsikkekjerner
1 dl kruskakli
1 dl linfrø
1 ts salt
7 dl vann
En håndfull gresskarkjerner

Bland alt sammen, og fordel det utover på to bakebrett. (på bakepapir)
Bruk slikkepott, og sørg for at det blir et jevnt tynt lag. Lag passende ruter med et pizzahjul, så blir det lettere å knekke opp etterpå.

Stek på 160 grader varmluft, og plasser ett brett øverst og ett brett nederst i ovnen.
Etter 35 min snur du brettene, og lar de bytte plass. Stek 35 min til.
Så senker du temp. til 100 grader og åpner ovnsdøren på gløtt. La de stå slik å tørke i 5 min.

Og her kommer trikset for å få de skikkelig sprø:
Ta brettene ut av ovnen, og knekk opp knekkebrødene. Legg de i en haug på rist, og sett risten inn i ovnen på 100 grader, men uten varmluft denne gangen.
La de stå der i 10 - 15 min med døren på gløtt.

Ta risten ut, og la de ligge på den til de er helt kalde og litt til. Lagre de i tette blikkbokser!

*kjempegodt*

3 kommentarer:

  1. Knekkebrød er jo så utrolig godt!
    Måtte kikke litt ekstra på innlegget for jeg har lagd knekkebrød mange ganger og ALDRI fått d myke dagen etter. hm....

    Ha en fin dag!
    Klem Janne Merethe

    SvarSlett
  2. ser utrolig godt ut, har ikke varmluftovn vi:( Må vel gå an uten også:)
    Takk for deling av oppskrift:)
    Og innlegget under er jeg helt enig med deg:)

    Klem fra Trine:)

    SvarSlett
  3. Mmm hjæmmelaga knekkebrød e nydelig!
    Tenkte æi skulle lage i mårra!
    Håpe du kose dæi. ønske dæi en fin fin kveld
    klæm

    SvarSlett